Selecteer een pagina

Google Panda is een aanpassing op het algoritme wat gebruikt wordt door Google. Het algoritme bevat volgens Google meer dan 200 factoren die te maken hebben met uw ranking binnen Google.

Het onstaan van Google Panda

Google Panda is sinds februari 2011 actief. Google heeft hier voor het eerst officieel over gesproken in een interview met Wired. Twee weken hiervoor werd er door searchengineland al over gespeculeerd dat deze update er aan zat te komen. Panda is vernoemd naar 1 van de engineers van Google, Navneet Panda, deze heeft de technologie achter Panda bedacht.

Het doel van Google Panda

Panda zorgt ervoor dat websites met een lage kwaliteit worden geweerd uit, dit is indirect positief voor website met hoge kwaliteit content. Dit betekend niet dat websites met kwalitatief goede content standaard hoger scoren in Google, Panda zorgt ervoor dat er een rem of stop komt op het scorende vermogen van websites.

Welke techniek zit er achter Google Panda?

De techniek die achter Panda zit komt voornamelijk uit de kunstmatige intelligentie. Google heeft een groep testers verschillende sites voorgeschoteld. Vervolgens hebben die mensen per site een vragenlijst moeten invullen voor elke website met vragen zoals: “Zou u bij deze site uw creditcard gegevens achterlaten?”. De gegeven antwoorden zijn vervolgens als voorbeelden gebruikt voor Panda.

Updates van Google Panda

Panda wordt jaarlijks meerdere malen geüpdatet, de laatste update is van 27 juli en wordt nog steeds uitgerold.
Voor een volledige lijst met updates van het Google algoritme verwijs ik u naar de site van MOZ.